Els queixals del seny

Categories: General.

La majoria d’adults tenen 32 dents, inclosos 4 queixals del seny que solen sortir entre els 17 i els 21 anys.

Aquest conjunt final de queixals pot exercir un paper útil a la boca de moltes persones. De totes maneres, per a altres persones, si no els surten correctament o no els surten en absolut, poden necessitar que els hi treguin.

Els queixals del seny presenten problemes potencials quan estan desalineats, ja que poden sorgir horitzontalment, inclinar-se cap a fora o desviar-se dels segons molars o inclinar-se cap a l’interior o cap a l’exterior. L’alineació deficient dels queixals del seny pot agafar o danyar les dents adjacents, la mandíbula o els nervis. Els que es recolzen cap als segons molars, fan que aquestes dents siguin més vulnerables a la decadència mitjançant la captura de placa.

A més, els queixals del seny poden quedar atrapats completament dins del teixit tou i/o la mandíbula o trencar-se parcialment o fer pressió i sortir a través de la mandíbula.

Les dents que queden parcialment o completament atrapades dins del teixit tou o la mandíbula es diuen impactes. Els queixals del seny que només erupcionen parcialment donen pas a l’obertura de bacteris que s’introdueixen al voltant de la dent i provoquen infeccions, que produeixen dolor, inflamació, rigidesa de la mandíbula, etc. Les dents parcialment erupcionades també són més propenses a produir caries i malalties de les genives, ja que la seva ubicació difícil i el seu posicionament incòmode fa que el raspall i el fil dental no hi arribin amb facilitat.

Com sé si tinc els queixals del seny?

És important anar al dentista a què ens mirin el posicionament dels queixals del seny, mitjançant una radiografia periòdica per avaluar-ne la presencia i l’alineació. Si el dentista ho creu convenient, enviarà el pacient a un cirurgià oral (també anomenat cirurgià maxil·lofacial) perquè en faci una avaluació addicional.

En alguns casos, el dentista o el cirurgià recomanen treure els queixals del seny fins i tot abans que es desenvolupin els problemes. Això es fa per evitar una extracció més dolorosa o complicada que podria haver-se de fer uns anys més tard. L’eliminació és més senzilla en els joves, quan les arrels dels queixals del seny encara no estan completament desenvolupades i l’ós és menys dens. En la gent gran, el temps de recuperació i curació és més llarg.

Quines són les funcions dels queixals del seny?

Actualment no presenten ni posseeixen una funció important o destacable. Tot i això, existeixen teories sobre l’evolució, que indiquen que l’home antic necessitava els queixals del seny per mantenir l’alimentació que tenia en aquell moment.

Al tenir una dieta molt més dura, els queixals del seny tenien una funció important: ajudaven a triturar els aliments més durs, com en el cas de la carn crua o les arrels de plantes i arbres. En aquell moment també, les seves mandíbules eren molt més grosses i disposaven d’espai suficient perquè poguessin erupcionar sense problemes.

Com es treuen els queixals del seny?

La relativa facilitat amb què el dentista o cirurgià oral pot extreure els queixals del seny depèn de la seva posició. El dentista donarà al pacient una idea del que ha d’esperar de l’operació durant l’examen de preexplotació. Un queixal del seny que estigui completament erupcionat a través de la geniva, es pot extreure amb la mateixa facilitat que qualsevol altra dent. Tanmateix, un queixal del seny que es trobi sota les genives i incrustat a la mandíbula, requerirà una incisió a les genives i després l’eliminació de la porció d’ós que es trobi sobre la dent. Sovint, en aquesta situació, la dent s’extraurà en petites seccions en lloc d’eliminar-se d’una sola peça per minimitzar la quantitat d’ós que cal anul·lar per treure la dent.

L’EQUIP D’ODONTOLOGIA CAMPISTOL